Dues poetes russes

Image

He topat amb els poemes de Marina Tsvetàieva i Anna Akhmàtova traduïts per Maria-Mercè Marçal i Monika Zgustova i he recordat el recital que va fer-se uns quants anys al pati Llimona. Sé ben bé per què hi vaig anar i no era per a escoltar poemes. El pretext era aquest i el que es va esdevenir va ser igual de lloable. Passats els anys vaig comprar aquest recull de poemes i avui el recupero.

La vida d’aquestes dues poetes em fascinen de la mateixa manera que m’encurioseixen les primeres converses entre Marçal i Zgustova bevent cava…

Quants bons moments són deutors de la intel·ligència.

En l’època que s’escriu un dels poemes que més m’agrada, les dues escriptores encara no es coneixien, tot i que s’havien llegit l’una a l’altra. Aquests versos que resumeixen tantes coses són d’un poema de Tsvetàieva adreçat a Natalie Barney en un cicle intitulat Amiga.

I malgrat tot, què va ser?

quin desig o quina muda

recança? encara no ho sé:

I jo, vencedor?…o vençuda?

Deixa un comentari

