Cançons i camins

Les cançons fan uns trajectes estranys. Recordo la primera vegada que vaig reconèixer una de les cançons que després esdevindria una de les meves preferides. Estava malalta i era a casa sola. La solitud, aleshores, era una petita recompensa perquè el reialme dels meus pares passava a ser meu per uns moments. Regirava armaris i calaixos i sempre pensava que trobaria alguna cosa que revelés algun secret de família molt important. Aquesta curiositat estúpida encara la tinc per a altres coses.

Recordo que aquella cançó que vaig sentir a la ràdio se’m va clavar d’una manera gairebé màgica al pit i vaig convèncer el pare perquè me’n comprés el disc. Necessitava escoltar-la a tothora. Al principi només sonava aquella cançó, una i altra vegada, i sempre li trobava alguna cosa nova. Després vaig donar permís a les següents pistes, que van fer-me veure que realment totes m’agradaven moltíssim. Van passar anys i algú a qui vaig conèixer em va posar per casualitat aquella cançó. Vaig pensar que era un senyal i mesos després vaig adonar-me de les conseqüències de concedir aquesta autoritat a una cançó. L’alta estima en què ens tenim fa que pensem sovint que només aquelles persones que són capaces de reproduir el que sentim i el que pensem són veritablement intel·ligents.  I al llarg del temps l’he anat trobant en boca de molta gent amb criteris diversos. Jo he anat callant sempre que ha aparegut.

Ara feia temps que ningú no en parlava, fins anit, que algú va posar-la dient que era una de les seves preferides. De nou vaig sentir un desig irrefrenable d’acostar-me al fan misteriós. Però no ho vaig fer, extenuada de tots aquests assalts melòdics inconnexos. Potser no ha estat mai la cançó especial que pensava. Potser concloc erròniament que per ser-ho caldria que esdevingués una expressió compartida només per una minoria.

Deixa un comentari

