El nom com a contrasenya

 Llibreria Shakespeare and Company
Que els noms ens recordin alguna cosa llunyana és una constant entre la gent que ens tenim apreci sense exigències, a la distància i a mercè d’una anècdota, d’un article, d’un llibre, d’una conversa, etc. 
He fet una volta estranya només per explicar que recordo amb il·lusió quan vaig trobar a la xarxa un escrit que el professor Leonardo Valencia va fer com a comiat a George Whitman. Una petita història d’aquelles que m’hauria agradat viure per poder escriure com ell, encara que no sempre existeixi aquesta relació tan màgica i perfecta entre realitat i ficció. Em sembla que era Rainer Maria Rilke que deia que havia tingut la felicitat de viure a través de les coses. El comiat que en Valencia va titular “El libro como contraseña” és també una possibilitat d’apropar-nos a aquesta felicitat tan singular. 
Hi he pensat quan he tornat a topar amb el nom d’en Valencia per casualitat. 
Alguns professors desapareixen de les nostres vides fins que retrobem els seus noms. Aquests funcionen exactament com les contrasenyes que deia el mateix Valencia; obrint una dimensió, encara que aquesta sigui en el passat.
Recordo que un dia vaig trobar-me’l per casualitat. Ell no va veure’m,  tampoc crec que em recordés, però em va venir al cap la mateixa sensació que quan va entrar a classe el primer dia. Era un home tímid i això em va fer pensar que havia de ser molt intel·ligent si es podia permetre aquell luxe. De fet, ara m’és impossible jutjar si ho era de debò perquè em va guanyar el primer dia exalçant American Psycho, que aleshores era el meu llibre preferit. 
Deixa un comentari

